Droogtijden

Droogtijden

Droogtijden zijn afhankelijk van verschillende factoren. Dit zijn onder andere de vochtigheid in het te drogen product, de gesneden dikte, de rijpheid als ook de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid.

In het begin is het beter om een kortere droogtijd in te stellen en om daarna te controleren of het drooggoed goed gedroogd is. De droogtijd kan eventueel elke keer met 1 -2 uur worden verlengt. Door verschillende etages te gebruiken, kan de droogtijd per etage verschillen. Als na controle blijkt dat er een etage helemaal droog is, kan deze worden verwijderd uit de dehydrator zodat anderen makkelijker en sneller kunnen drogen.

Kruiden moeten niet te lang worden gedroogd (dus als ze droog zijn er uit halen en niet laten zitten en mee laten drogen met andere producten zoals fruit) om te voorkomen dat de aromatische stoffen niet verdwijnen.

Fruit dat als snack wordt gebruikt, niet te droog maken zodat het niet te taai wordt of zelfs verkruimeld.

Groente wat goed is gedroogd, voelt bros aan en verkruimeld in de hand. Uien en peterselie zijn papierachtig.

Sommige groentes kunnen het best even in heet water worden geblancheerd.

Om bruin worden te voorkomen, kunnen somminge groenten en fruit worden gedompeld in citroenwater (1 eetlepel citroenzuur in kopje water) of met vitamine c poeder bestrooien. Het verkleuren heeft nauwelijks of geen effect op de smaak, maar de kleur is niet mooi meer.

Bij een hogere temperatuur zal het drogen sneller verlopen, maar zullen ook voedingsstoffen verdwijnen. Lagere temperaturen behouden meer voedingsstoffen

Hieronder staat een tabel met verschillende droogtijden. Dit is zijn richtgetallen die sterk kunnen varieren.

Tip, houdt deze lijst als eerste aan en maak zelf een lijst waarin de juiste waarden staan.

Hier is een pdf en een word-doc te downloaden waarin u de gegevens kunt invullen

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *